Tiainen ja Jetsu Jyväskylästä Keskimaan edustajistoon

Kolme vasemmistolaista valittiin Osuuskauppa Keskimaan edustajistoon 4.-17.10.2021 käydyissä vaaleissa. Jyväskylän jäsenalueelta valittiin kaksi vasemmistolaista, Eila Tiainen ja Kati Jetsu ja eteläiseltä alueelta yksi, Matleena Häätylä. Kaikkiaan vaaleissa valittiin 50 edustajaa.

Toimittaja, FM Eila Tiainen valittiin uutena edustajana 621 äänellä, joka on koko vaalin toiseksi suurin äänimäärä. Varapääluottamusmies, sairaanhoitaja Kati Jetsu jatkaa vanhana valtuutettuna. Hän sai 331 ääntä. Kolmas edustajistoon valittu vasemmistolainen on terveydenhoitaja Matleena Häätylä Toivakasta. Uutena edustajana valittu Häätylä sai eteläisellä alueella 347 ääntä.

Monet vasemmistolaiset pääsivät vaaleissa hyville varasijoille. Eteläisellä alueella Riitta Kangas Jämsästä on ensimmäisellä varasijalla. Jyväskylässä Sonja Karppinen, Sirkku Ingervo ja Paula Rastas ovat varasijoilla viisi, kuusi ja seitsemän. Pohjoisessa Heli Vuorinen Äänekoskelta on seitsemännellä varasijalla.

Vaaleissa valittiin paljon uusia edustajia, kun 50-henkisessä edustajistossa on 28 uutta. Äänestysprosentti parani selvästi ollen 27,0 % (edellisessä vaalissa 21,5 %). Äänioikeutettuja vaalissa oli 129 638.

Keskimaan vaaleissa oli ensimmäistä kertaa käytössä suora vaalitapa, jossa valituksi tulevat eniten ääniä saaneet ehdokkaat, riippumatta ehdokasilmoitusten äänimääristä. Vaalit toteutettiin sähköisen- ja postiäänestyksen yhdistelmävaalina. Naisia edustajistoon valittiin 31 (62 %) ja miehiä 19 (38 %). Nuorin edustajistoon valittu on 26-vuotias ja vanhin 81-vuotias. Edustajiston keski-ikä on 53,4 vuotta.

Kiitos kaikille vasemmistolaisia äänestäneille!

Kati Jetsu ja Eila Tiainen