Parempi vuosi 2021! Ole ehdokas, vaalitoimitsija, kampanjoija tai tukija!

Kuntavaaliehdokkuus on monipuolisempi asia kuin moni ajattelee. Itse valtuustopaikkaa eivät kaikki edes havittele, vaan mukana ollaan myös tukemassa ääntenkeruuta, ja tuomassa oma asiantuntemus yhteiseen käyttöön. Jokaisen kannattaakin miettiä, voisiko olla mukana rakentamassa yhteistä vaalivoittoa lähtemällä ehdokkaaksi.

Ehdokkaat ovat automaattisesti mukana, kun valitaan luottamushenkilöitä. Lautakuntiin tulee olla valtuutettu tai varavaltuutettu, mutta muita luottamuspaikkoja on moninkertainen määrä, aina maakunnallisia luottamustehtäviä myöten, kuten Keski-Suomen pelastuslaitoksen johtokunnassa.

Tärkeintä onkin kaikkien mukanaan tuoma anti: kunnallisjärjestön kokouksissa käydään läpi jokaisen valtuuston asioita ennen valtuuston kokousta. Näissä keskusteluissa jokaisen asiantuntemus, tieto ja asioiden yhdistelytaito ovat todella tärkeitä!

Jos ehdokkuus ei kiinnosta, voit lähteä mukaan vaalitoimitsijaksi. Tämä luottamustehtävä on tärkeä, sillä se on demokraattisen päätöksenteon prosessin lisäksi myös osa kunnallisjärjestön varainkeruuta. Ehdokkaan perheenjäsenet eivät voi olla vaalitoimitsijoita, joten heidän kannattaa pohtia, voisiko tukea ehdokkaan vaalityötä muulla tavalla.

Tätä varten on olemassa tukiryhmien toiminta. Voit lähteä mukaan oman ehdokkaasi ryhmään, tai toimia koko poppoon yhteisenä tukena. Korona-aikana esitteiden luukuttamisella, eli postilaatikoihin jaolla, some-jaoilla ja kirjoittelulla vaikkapa lehdessä on suuri rooli. Voit kerätä rahaa, tehdä myytäviä vaalituotteita, järjestää teknisenä tukena some-tapahtumia tai arpajaisia. Moni ehdokas tarvitsee tukea nettisivujen päivitykseen, se on arvokas apu.

Jyväskylä on todellinen kylien kaupunki, mutta kansainvälinen ja hyvien yritysten yliopistokaupunki. Kuntapalvelut, kuten kirjasto, kulttuurilaitokset, päivähoito ja koulu koetaan tärkeinä palveluina. Jyväskylä rakentui seminaarin ja sivistyksen ympärille. Pidetään se ihmisläheisenä ja sivistyksen kaupunkina!

Lähde mukaan kevään yhteiseen vaalimeininkiin!

lisätietoja antavat:

Jukka Kinos
Jyväskylän vasemmisto ry:n puheenjohtaja
Jyväskylän vasemmiston kunnallisjärjestö ry:n vaalityöryhmän vetäjä
puh. 040-743 1153
s-posti: jukka.kinos@netti.fi

Irma Hirsjärvi
Jyväskylän kaupunginvaltuutettu
puh. 050-5915461
s-posti:  hirsjarvi@gmail.com

Anssi Koskinen, toimistoaikana
Vasemmiston Keski-Suomen piirin aluetyöntekijä