Astumme vuoteen 2023

Astumme vuoteen 2023 kuljettuamme epätodellisen rajujen muutosten vuoden läpi. Olemme Euroopan parhaimpiin kuuluva talousmaa, ja työllisyysluvut ovat häkellyttävä korkeat. Se kertoo siitä, että hallituksen elvyttävä politiikka onnistui ja suomalainen yhteiskunta on vahva. Se on tärkeää, sillä kunnissa on käyty läpi valtava murros.

Jyväskylän kasvukeskuksen asema näkyy hyvinvointina, mutta pinnan alla kaikki ei ole aivan hyvin. Hoiva-alan ihmiset ovat uupuneita, hintojen nousu näkyy pienituloisille tärkeän ruokajakelun kriisiytymisenä, mielenterveysongelmien määrä on kasvussa, ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset näkyvät yritysten ja rakentamisen ongelmina raaka-aineiden saatavuudessa.

Kaupunginhallituksen isoimmat tehtävät ovat olleet hyvinvointialueen valmistelu, työllisyydenhoidon siirto kuntaan, korona-toimenpiteiden huolehtiminen sekä kaupungin hallintorakenteen uudistaminen. Näen, että olemme onnistuneet kohtuullisen hyvin. Varjona on se, että palveluvelka on edelleen kasvanut.

Tärkeimmät saavutukset omasta näkökulmastani olivat mielestäni työllisyysasioiden saaminen elinkeinoyksikön yhteyteen, kulttuurilaitostemme rakennusten peruskorjausten ja suunnittelun eteneminen sekä kulttuurin rahoitusmallin edistäminen strategiassa. Ensimmäisestä odotan vahvaa yritysvetoista panosta pitkäaikaistyöttömyyden torjuntaan, toisesta ja kolmannesta palvelujen parantumista sekä tukea lastenkulttuurille, hyvinvoinnille ja kaupungin vetovoiman kehittämiselle.

Tulevana vuonna sote- ja pela-palvelut siirtyvät pois meidän päätöksenteostamme, ja hyvinvointialueen valtuutetut ottavat siitä vastuuta. Silti kuntalaisten hyvinvointi on edelleenkin Jyväskylän omilla harteilla. Kaupunkisuunnittelu, sivistys ja kulttuuri sekä työllisyys ovat niitä, joiden avulla meidän tulee viedä eteenpäin myös ilmastokriisistä selviämisen strategiaa. Ilman sitä millään muulla ei ole merkitystä.

Meillä on kaikki välineet pitää huolta jokaisesta kuntalaisesta. Kiitän omasta puolestani lämpimästi lautakuntien jäseniä ja muita luottamustehtävissä olevia hyvästä yhteistyöstä vuoden aikana. Odotan aktiivista keskustelua kunnallisjärjestön tilaisuuksissa ja evästyksiä tuleviin koitoksiin.

Hyvää Uutta Vuotta 2023

Irma Hirsjärvi